Voeg jij waarde toe met contentmarketing? - Weerspiegeling

Voeg jij waarde toe met contentmarketing?

Weerspiegeling gelooft in contentmarketing, een tak van sport in de online marketing die erg in opkomst is. Ik zal je uitleggen waarom.

Zonder goede content is er geen internet.

Internet is zo onmisbaar geworden vanwege alle waardevolle en nuttige informatie die er op staat. Als ik met een vraag zit dan vind ik het antwoord waarschijnlijk wel ergens online. We zijn veel meer kennis en informatie met elkaar gaan delen, niet alleen nuttige informatie geef ik toe, maar het vraagt wel om goede content als je mensen wilt bereiken, als je nieuwe klanten wilt werven.

Dat is content marketing; met goede, betrouwbare informatie klanten binnenhalen. Content die je kunt aanbieden op een manier die bij je doelgroep pas en op het moment dat je doelgroep daar behoefte aan heeft. Content marketing richt zich meer op de behoeftes van de klant.

Content per doelgroep

Je kunt niet altijd iedereen bedienen, maar als je specifieke content maakt voor een of meerdere doelgroepen dan zullen ze zich daarin herkennen en eerder geneigd zijn om bij je terug te komen.
Het draait hierin ook om de lange termijn. Door in te spelen op veranderende omstandigheden van de doelgroep kun je ze voor langere tijd voor je winnen en aan je verbinden.

Read More

Mag ik je aandacht?

Ken je dat gevoel? Je vertelt een verhaal en de mensen hangen aan je lippen! Of juist het tegenovergestelde? Zie je alleen maar vragende blikken en begrijpen je toehoorders je niet?

Kijk, een verhaal vertellen kan iedereen, maar een verhaal vertellen dat blijft hangen (storytelling met een duur woord), dat impact heeft, is een vaardigheid. Maar weet je wat zo mooi is, je kunt het gewoon leren!

Wat vertel je?
Een verhaal bestaat natuurlijk uit feiten, je vertelt wat er is gebeurd of gaat gebeuren. Maar dat kan best wel saai zijn. Het wordt pas onthouden als het mensen raakt. Wat is belangrijk in een verhaal?

  • Zorg voor een goede boodschap, waar draait het nu eigenlijk om?
  • Benadruk datgene wat volgens jou het belangrijkst is.
  • Maak het herkenbaar.
  • Creëer onverwachte zaken/ problemen/ obstakels.
Read More

Het verschil tussen wijn van 5 en 15 euro

Laatst was ik met een vriend een wijntje aan het drinken in een wijnbar in Utrecht. We keken naar de wijnkaart en besloten te starten met een Malbec (dat is een druivensoort) uit Argentinië. Vaak een goede keuze. Toen we dit wilden bestellen, zei de gastheer dat hij nog een andere Malbec, ook uit Argentinië, open had staan die nog wel iets lekkerder was. Ook iets duurder trouwens. We kregen de beide wijnen te proeven. En wat bleek; de goedkopere wijn was een acceptabele wijn die goed wegdronk, maar de duurdere wijn was echt fantastisch. Wat een smaak, wat een afdronk.
Hoe kan dat nou, vroegen we ons af. Nou, zei de gastheer, de goedkopere wijn staat in een relatief minder gunstig gebied, de wijnboer heeft meer wijngaarden en gaat daarin voor kwantiteit.
De andere wijnboer heeft minder wijnstokken, een beter stukje grond en richt zich vooral op de kwaliteit. Hij kan minder produceren, minder verkopen en daardoor wordt die wijn duurder. Er wordt meer zorg aan de wijn besteed en dat proef je, zeker als je hem gaat vergelijken met die andere.

Read More

Adblocking een bedreiging? Welnee!

Adblocking is geen bedreiging als je aan contentmarketing doet

Adblocking is geen bedreiging als je aan contentmarketing doet

Er is de laatste tijd veel te doen geweest over de adblocker; iedereen kan nu zo’n blocker op zijn laptop en zelf smartphone installeren. Dag advertenties, dag advertentieINKOMSTEN voor adverteerders. Heeft adverteren dan helemaal geen zin meer? Dat zeg ik niet, maar er is een betere, modernere manier om je doelgroep te bereiken; met contentmarketing.

Contentmarketing bereikt je doelgroep wel!
Kijk, online reclame en advertenties plaatsen is redelijk eenvoudig, maar ook inefficient. Waarom zou je nog adverteren als je doelgroep jouw banners, jouw commercials online toch niet meer te zien krijgen?
Doe het anders! Toon je doelgroep dat jij de beste keuze bent. Bewijs het door het geven van goede tips, waardevolle informatie en advies. Zo ben je in de lead en weet je doelgroep je snel te vinden.

Andersom denken
Contentmarketing is andersom denken. Niet gaan lopen schreeuwen met een boodschap die toch niemand meer ziet. Nee, je gaat je doelgroep helpen zelf naar je producten of diensten op zoek te gaan. Ze gaan je vinden via goede hashtags op social media, goede waardevolle informatie op je website en door je video’s. Je biedt meerwaarde en zo kom je bovenin het hoofd van je doelgroep.

Dus, kies niet voor de makkelijkste oplossing. Contentmarketing kost tijd, maar zal je op de lange termijn veel meer gaan opleveren. Gegarandeerd!

Authentiek zijn is bijzonder

De laatste tijd zijn er vaak reclames op televisie en radio van Klaverblad verzekeringen. Kern van het verhaal is; “als je maar lang genoeg gewoon blijft, wordt je vanzelf bijzonder.” Dat is de spijker op z’n kop; daar zijn mensen tegenwoordig naar op zoek. Authentiek zijn is bijzonder!

Authenticiteit is een belangrijke term. Mensen zijn (weer) op zoek naar producten en diensten waar ze zich mee kunnen identificeren. De hele trend om weer groente en vlees van de lokale boer te kopen, lokale producten te verkiezen boven dat wat van ver komt, past daarin. We zoeken weer bedrijven en organisaties die ‘normaal’ doen, die een duidelijk en eerlijk verhaal hebben. Authenticiteit hoeft niet altijd te betekenen ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’, nee, het is juist het bijzondere dat je aantrekkelijk maakt. Harley Davidson bijvoorbeeld is ontzettend authentiek, blijft bij zich zelf, maar is niet gewoon. Nee, een Harley koop je niet als je ‘gewoon’ bent, maar sluit wel helemaal aan bij de roep om authentieke merken. Als je consequent bij je verhaal blijft, eerlijk bent en de klant laat zien waar jij voor staat, dan ben je bijzonder omdat je gewoon blijft. En dan val je gewoon bijzonder op!

Waarom doe je wat je doet?

Waarom doe je wat je doet?

Mijn allereerste vraag aan elke klant is: Waarom? Waarom stel je deze vraag? Waarom wil je dit? En, vertel me eens, waarom je doet wat je doet. Overtuig mij eens als buitenstaander dat jouw product of dienst de moeite waard is. Het waarom van een bedrijf is ontzettend belangrijk. Wellicht ken je de golden circles van Martin Simek wel. Het is een beetje gehyped, maar de essentie is echt geweldig. Bij alles wat je doet, stel jezelf steeds de vraag ‘Waarom doe ik wat ik doe?’ Als je niet meer weet waarom je doet wat je doet, dan raak je je passie en je doel kwijt. Je bent ergens mee begonnen, omdat je het leuk vond of omdat je ergens in geloofde. Maar waarom? Waarom doe je wat je doet? Waarom ben je een bedrijf begonnen, waarom heb je keuzes gemaakt die je hebt gemaakt?

Geloof je het zelf?

Zo is het ook met je bedrijf verkopen. Geloof je nog wel in je eigen product? Zo ja, dan zal ik dat ook zien als je het aan mij verteld. Als je er zelf niet meer zo in gelooft, waarom zou ik er dan in geloven? Dat is het gevaar van grote organisaties die veel verschillende afdelingen hebben. De afdeling HR of financiën ziet het uiteindelijke doel van hun werkzaamheden niet mee. Waarom doen ze wat ze doen? Uiteindelijk draag je bij aan het doel van de organisatie, maar als je niet weet waarom de organisatie doet wat het doet.

Begin met het Waarom. Bij alles wat je onderneemt. Een nieuw product? Gaaf! Waarom? Een nieuwe website? Zeker! Waarom? Een nieuwe koers voor je bedrijf? Waarom?

Waarom doe je wat je doet, als je dat antwoord weet, dan zul je zeer zeker je passie en je enthousiasme vasthouden voor datgene waar je mee bezig bent.

Ik wil iets met Facebook!

Facebook is niet meer weg te denken als communicatiemiddel. In de huidige ‘sociale’ tijd is Facebook een van de meest bekende en aansprekende social networks om te gebruiken in je marketingcommunicatie. Alleen…veel mensen en bedrijven maken van Facebook een doel op zich en zien ze het niet als een middel om hun doel te bereiken. Een middel net als alle andere; website, folder of video.

Like FacebookIets
Ik werd benaderd door een klein bedrijf dat graag ‘iets met Facebook’ wilde. Want, daar moet je toch zijn tegenwoordig en het is een mooie mogelijkheid om bij een specifieke netwerkclub onder de aandacht te komen.

Read More

Een belevenis

Op dit moment ben ik ‘De Beveniseconomie’ aan het lezen, van Pine & Gilmore. Ik ben nog niet zo ver in het boek, maar het heeft me nu al gegrepen. Het boek bespreekt in het begin de verschillende elementen die een belevenis maken. Welke aspecten moet je aan bod laten komen om een belevenis te creeeren? Nu is dat makkelijk(er) voor bedrijven die van nature al meer in de De Beleveniseconomiebelevenishoek zitten, zoals restaurants, pretparken etc, maar ik geloof dat ook bedrijven en organisaties die in de dienstverlening zitten dit kunnen realiseren.

Belevenis

Mijn vraag voor Weerspiegeling is; hoe kan ik van de klantcontacten die ik heb, de brainstorms die ik leid en zelfs de offertes die ik schrijf een belevenis maken? Geloof me, het is makkelijker om een saai A4tje te schrijven als offerte dan een offerte die qua stijl en uitstraling er uit ziet als een eindproduct.
Een van de kernwaarden van Weerspiegeling is het streven naar perfectie. In alles wat Weerspiegeling doet, maakt en bedenkt streef ik naar datgene wat echt mooi en goed is. Geen half werk, nee 200% gegarandeerd!

We verdienen ons geld niet met productie draaien. Het draait om onze klant en de mooie dingen die we maken, niet om hoeveel ferrari’s we kunnen kopen. Wij focussen ons op ideeen en storytelling. Een contact , hoe vluchtig ook, met Weerspiegeling moet er een zijn die mensen onthouden. Een ontmoeting, een document een website, een benadering waaruit waardering spreekt en respect voor degene met wie ik dat contact heb. Niet zomaar, nee, om mensen te laten merken dat er echt aandacht en tijd voor ze is.

Tuincentrum

Klinkt zweverig, maar dat is het niet. Als voorbeeld; bij Intratuin, de tuingigant, wordt je standaard vriendelijk begroet door medewerkers. Daar staat soms zelfs iemand bij de ingang die niks anders doet dan mensen welkom heten en eventuele vragen kan beantwoorden! Wat een aandacht! Ook de andere medewerkers zijn vriendelijk, altijd open, en ook nog eens deskundig. De belevenis wordt compleet gemaakt door het fantastische concept, maar de aandacht van de medewerkers is echt.

Dat spreekt me dus zo aan. Daarom ga ik al verder lezend, nadenken over de belevenis van Weerspiegeling. Ik houd je op de hoogte!

Pagina 3 van 41234