Zelf doen of uitbesteden?

Stel jezelf een paar vragen!

Zelf doen of uitbesteden? Dat is een vraag die veel ondernemers en MKB bedrijven zich stellen. Zeker op het gebied van content marketing is er veel verschil in hoe dit wordt aangepakt.

De een doet graag alles zelf, om controle te houden, terwijl de ander juist wil focussen op datgene wat hij het beste doet. Of, als je al een medewerker communicatie/ marketing in dienst hebt; kan diegene het werk erbij doen? Heeft hij/ zij kennis van het onderwerp?

Er is voor beide opties wat te zeggen natuurlijk. In deze blog wil ik drie voordelen noemen voor zelf doen en drie voordelen van uitbesteden.

De meeste ondernemers hebben weinig tot geen ervaring met content marketing. Veel bedrijven en organisaties hebben de laatste jaren te lijden gehad onder de crisis en hebben daarom daar weinig tot geen tijd in geïnvesteerd, of de mensen zijn wegbezuinigd. Nu het de tijd is om in actie te komen kan het lang duren als je alles intern wilt oplossen. Vaak hebben de marketingmensen er helemaal geen tijd voor om er nog iets bij te krijgen.

Zelf doen of uitbesteden?

Kun je content marketing dan beter uitbesteden? Dezelfde vraag geldt voor het maken van ontwerpen, TV reclame of een website bouwen. Wil je alles zelf doen? Dat kan natuurlijk, maar hoe zet je je mensen op een goede manier in, welke talenten hebben ze en, hoeveel kost het ze om content marketing goed op poten te zetten?
Welke keuze je ook maakt, bedenk eerst een content strategie. Hoe gaan we dingen aanpakken? Gaan we alleen luisteren en reageren of willen we mensen aan ons binden met ‘killer’ content?

Denk erover na

Stel jezelf de volgende vragen als je nadenkt of je je content marketing wilt uitbesteden of niet:

  1. Heb ik de kennis in huis? En zo nee, weegt het opleiden van iemand op tegen het snel beschikken over kennis van een externe?
  2. Kan ik een content marketing specialist aansturen?
  3. Heb ik voldoende zicht op de strategische doelstellingen om vol op content marketing in te zetten?

Conclusie

Al met al geen makkelijke keuze, om iets zelf te doen of uit te besteden. Uitbesteden kan makkelijker zijn, maar soms ook problemen geven op de lange termijn op het gebied van continuïteit. Wil je een keer doorpraten over content marketing voor jou bedrijf? Weerspiegeling helpt je graag!

Ook interessant

Wat vind jij?