Jamie Oliver, wie kent deze immens populaire chef niet! Doorgebroken als jonge chef (the naked chef) met zijn kookboeken omdat hij zo eenvoudig (naked) kookte en daarmee koken op niveau toegankelijk maakte voor heel veel mensen. Opeens waren mensen in staat om fantastische dingen te koken. Jamie Oliver liet ons zien dat er een topchef in ons allemaal schuilt, als je maar de juiste ingedriënten hebt en de juiste stappen zet. Ik wil je graag  laten zien wat wij, naast koken, kunnen leren van Jamie Oliver op het gebied van content marketing.

Jamie vertelt verhalen

Het begon uiteraard allemaal met de kookboeken. Mooi vormgegeven kookboeken die niet alleen recepten bevatten, maar ook verhalen van Jamie zelf. Het verhaal achter het ene gerecht is nog mooier dan het andere. Of wat te denken van een toetje dat Jamie als kind al zelf maakte in de pub van zijn ouders! De kookboeken van Jamie zijn niet alleen heerlijk om uit te koken, maar ook goed te gebruiken als inspiratiebron, om lekker doorheen te bladeren of gewoon als decoratiemateriaal. Want eerlijk is eerlijk, het is nog steeds wel ‘op niveau’ wat je moet maken. Veel van de recepten uit zijn boeken (ik heb er zelf 3) heb ik nog nooit gemaakt.

Jamie ontwikkelde zich verder en er kwamen meer boeken. Jamie in 30 minuten, te gast bij Jamie, Jamie’s Italie enzovoort. Echt heerlijk allemaal. Maar nu komt het grote geheim van Jamie!

Een totaalconcept

We moeten niet vergeten dat Jamie vanaf het begin van zijn bekendheid omringd werd door een team van mensen dat er voor zorgde dat hij er goed op stond. Een team van food stylisten, marketeers en voedingsdeskundigen. De grote kracht van Jamie Oliver is dat hij van alles wat hij doet totaalconcepten maakt. Dus, stel dat het boek de basis is, dan wordt daar omheen een concept neergelegd waar je niet meer om heen kunt. Denk aan de televisieprogramma’s, die dezelfde titel dragen als zijn boeken. Maar ook, aandacht in het Jamie Oliver Magazine voor het onderwerp, of in de Delicious en de Allerhande! En nog meer; video’s op youtube om de recepten nog eens terug te kijken. Jamie Oliver is actief op alle relevante social media kanalen waar zijn doelgroep zit. Pinterest is bijvoorbeeld heel logisch. Veel vrouwen zijn fan van Jamie en tja, waar zitten zij?!

Jamie laat ook zijn eigen passie zien. Niet alleen dat mensen goed en gezond eten, maar hij is ook erg betrokken bij de levens van kinderen. Zo probeerde hij al het schooleten in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten te veranderen. Hij leidde kansamre jongeren op tot keukenbediening in zijn eigen restaurant, hij liet een zelfde groep jongeren een tijd lang een school programma volgen om hun kansen te vergroten om te gaan studeren! Passie die aanstekelijk is; Jamie is er een meester in.

Trends

Als je nu op de website van Jamie gaat kijken zie je allemaal recepten die zuivelvrij zijn of glutenvrij. Helemaal in de stijl en trend van tegenwoordig. Hij gaat erg met zijn tijd mee. Jamie in 30 minuten werd zelfs Jamie in 15 minuten! Bij mij wordt het dan Jamie in 50 minuten, maar het klinkt wel heel erg aanlokkelijk om in zo’n korte tijd een echte Jamie maaltijd op tafel te hebben. Jamie begrijpt hoe de mensen koken, soms wil je gewoon snel iets heel lekkers op tafel. En als je wat meer de tijd hebt pak je gewoon een ander boek van Jamie, de meeste mensen hebben wel meer dan 1 boek van hem in huis.

Delen

Wat Jamie ook goed doet is delen. Jamie’s recepten zijn overal te vinden dankzij het internet, maar hij deelt zelf ook actief. Zo bindt hij mensen aan zich, blijven de bezoekers terugkomen en blijft hij actueel! Door steeds nieuwe, relevante en waardevolle content te bieden blijft Jamie Oliver terugkomen in het hoofd van de doelgroep. Jamie Oliver is een soort van levensstijl geworden, een manier van koken, misschien zelfs een manier van denken waar mensen dagelijks mee te maken hebben.

De lessen

Tot slot, de lessen van Jamie op een rijtje. Dit kun je leren van Jamie Oliver:

  1. Vertel een verhaal met je product of dienst
  2. Bedenk totaalconcepten
  3. Blijf ontwikkelen, ga mee in de trends
  4. Bind mensen aan je door ze gratis dingen te geven

Disclaimer; ik heb op geen enkele wijze belang bij Jamie Oliver of zijn producten. Ik ben een hobby chef die graag Jamie Oliver kookt, kijkt en leest. Meer niet.
En dit is mijn favoriete Jamie recept!

Ook interessant

Wat vind jij?