Waarom doe je wat je doet?

Mijn allereerste vraag aan elke klant is: Waarom? Waarom stel je deze vraag? Waarom wil je dit? En, vertel me eens, waarom je doet wat je doet. Overtuig mij eens als buitenstaander dat jouw product of dienst de moeite waard is. Het waarom van een bedrijf is ontzettend belangrijk. Wellicht ken je de golden circles van Martin Simek wel. Het is een beetje gehyped, maar de essentie is echt geweldig. Bij alles wat je doet, stel jezelf steeds de vraag ‘Waarom doe ik wat ik doe?’ Als je niet meer weet waarom je doet wat je doet, dan raak je je passie en je doel kwijt. Je bent ergens mee begonnen, omdat je het leuk vond of omdat je ergens in geloofde. Maar waarom? Waarom doe je wat je doet? Waarom ben je een bedrijf begonnen, waarom heb je keuzes gemaakt die je hebt gemaakt?

Geloof je het zelf?

Zo is het ook met je bedrijf verkopen. Geloof je nog wel in je eigen product? Zo ja, dan zal ik dat ook zien als je het aan mij verteld. Als je er zelf niet meer zo in gelooft, waarom zou ik er dan in geloven? Dat is het gevaar van grote organisaties die veel verschillende afdelingen hebben. De afdeling HR of financiën ziet het uiteindelijke doel van hun werkzaamheden niet mee. Waarom doen ze wat ze doen? Uiteindelijk draag je bij aan het doel van de organisatie, maar als je niet weet waarom de organisatie doet wat het doet.

Begin met het Waarom. Bij alles wat je onderneemt. Een nieuw product? Gaaf! Waarom? Een nieuwe website? Zeker! Waarom? Een nieuwe koers voor je bedrijf? Waarom?

Waarom doe je wat je doet, als je dat antwoord weet, dan zul je zeer zeker je passie en je enthousiasme vasthouden voor datgene waar je mee bezig bent.

Ook interessant

Wat vind jij?

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.