Ik wil iets met Facebook!

Facebook is niet meer weg te denken als communicatiemiddel. In de huidige ‘sociale’ tijd is Facebook een van de meest bekende en aansprekende social networks om te gebruiken in je marketingcommunicatie. Alleen…veel mensen en bedrijven maken van Facebook een doel op zich en zien ze het niet als een middel om hun doel te bereiken. Een middel net als alle andere; website, folder of video.

Like FacebookIets
Ik werd benaderd door een klein bedrijf dat graag ‘iets met Facebook’ wilde. Want, daar moet je toch zijn tegenwoordig en het is een mooie mogelijkheid om bij een specifieke netwerkclub onder de aandacht te komen. Oke, er is niks mis met Facebook, alleen waarom? Waarom wil je per se Facebook inzetten? Wat is je doel? Daar kon dit bedrijf geen antwoord op geven. Marketing en communicatie werd vooral gezien als noodzakelijk kwaad, niet iets waar je diep over na moest denken. Ik ben een totaal andere mening toebedeeld uiteraard! Zonder een goede marketingstrategie kun je Facebooken, adverteren en websites bouwen wat je wilt; als die niet aansluiten bij je bedrijfsfilosofie, je er geen achterliggende gedachte achter hebt en niet begrijpt hoe je dat moet inzetten, dan moet je het eigenlijk niet doen.

Een goed communicatiemiddel begint bij een goede strategie. Geen zweverig gedoe, maar gewoon op papier zetten wat je doelen zijn, wie je doelgroep is en hoe je die doelgroep gaat verleiden. Niet Facebooken om het Facebooken, maar Facebook inzetten als effectief marketingmiddel, als een van de middelen die je inzet. Naast die website, je klantbenadering en hoe je de telefoon opneemt. Want ja, ook dat is marketing.

Ik ben op dit moment wel bezig om dit bedrijf te helpen een Facebookpagina op te zetten, maar wel vanuit een bredere strategie dan alleen ‘daar moeten we wat mee…’

Ook interessant

Wat vind jij?

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.